Alles is verhuurd!

U kunt zich alsnog aanmelden voor toekomstig aanbod.

Alles is verhuurd!

Vraag/antwoord

Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen over het huren van een woning in Noorderkwartier te Hoofddorp.

Algemeen

1. Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Op maandag 15 mei 12.00 start de inschrijving voor een woning in Noorderkwartier. Vanaf dan kunt u zich registreren op deze website hureninNoorderkwartier.nl. Vanaf dat moment heeft u een eigen account op de website. Via dit account kunt u zich inschrijven, uw voorkeuren opgeven voor de woningen en de documenten uploaden die we nodig hebben om uw gegevens te controleren.

De inschrijving sluit op maandag 5 juni 12.00 uur. Dan worden door het verhuurteam de inschrijvingen beoordeeld en de woningen voorlopig toegewezen.

Als er meerdere inschrijvingen voor dezelfde woning zijn, dan wordt de woning aan de best passende kandidaat toegewezen. Vanaf  week 24 ontvangt u een bericht of u een voorlopige toewijzing krijgt. Vervolgens geeft u aan of u de voorlopige toewijzing accepteert. Kort daarna worden de huurcontracten opgemaakt en wordt het huurcontract u digitaal aangeboden die u dan ook digitaal ondertekent.

2. Moet ik inschrijf- of bemiddelingskosten betalen?

U hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er is geen bemiddelingskosten/courtage. Voor (of tijdens) het ondertekenen van de huurovereenkomst dient de eerste maand huur en de eventuele borg te zijn/worden overgemaakt via internetbankieren. Een borg is niet standaard en wordt alleen gevraagd indien u niet (volledig) aan de inkomenseisen voldoet of zelfstandig ondernemer bent.

3. Kan ik huurtoeslag ontvangen?

De woningen in Noorderkwartier worden verhuurd in de vrije sector. Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen.

4. Kan ik de woningen bezichtigen?

Wegens veiligheidsrichtlijnen op de bouw is het helaas niet mogelijk om de woningen ver voor oplevering te bezichtigen. We gaan er alles aan doen om een kijkdag te organiseren waar u tijdig voor wordt uitgenodigd als u bent aangemeld als geïnteresseerde.

Inkomen en toetsing

5. Wat zijn de inkomensrichtlijnen om te huren?

Om een woning te huren, gelden de volgende inkomenseisen:

Bij een netto maandhuurprijs tot en met € 600,- geldt dat: 4,5 maal  de netto maandhuur
(+)
Bij het meerdere boven € 600,- geldt: 3 maal de netto maandhuur
=
Brutomaandinkomen (het inkomen van een eventuele partner wordt voor 100% meegerekend)

Voorbeeld netto maandhuurprijs € 750,-:
€ 600 x 4,5 = € 2.700,-
€ 150 x 3 = € 450,-

Zo komt u op een bruto benodigd (gemeenschappelijk) maandinkomen van minimaal € 3.150,- (€ 2.700,- + € 450,-).

Vakantiegeld, vaste bonus, vaste 13e maand mogen meegerekend bij het bepalen van het bruto jaarinkomen. Flexibele bonussen, winstuitkering en vergoeding voor een lease-auto worden niet meegenomen in de inkomenstoetsing.

Voor gepensioneerden geldt een lager benodigd inkomen door de lagere belastingdruk. Het belastbaar inkomen kan verhoogd worden met 30%.

Vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden voor de inkomenstoets. 10% van het vermogen kan worden meegeteld in het jaarinkomen.

6. Hoe bereken ik mijn maximale huur?

Hier kunt u uw maximale huurprijs te bepalen:

7. Kan ik als student een huurwoning in Noorderkwartier huren?

Nee, het is alleen molgeijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook kunnen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan. Tenzij aan deze eisen wordt voldaan, is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.

8. Kan ik als uitzendkracht een huurwoning in Noorderkwartier huren?

Helaas kunnen wij alleen rekening houden met inkomen uit een vast dienstverband (minimaal 12 maanden). Het is dus niet mogelijk om met een flexibel arbeidscontract een woning te huren in Noorderkwartier.

9. Kan ik een woning delen met een vriend/ collega?

Het is helaas niet toegestaan om de woningen te huren met woningdelers. Er wordt enkel verhuurd aan alleenstaanden, samenwonenden en gezinnen.

10.   Mogen ouders of derden garant staan als er niet kan worden voldaan aan de inkomensrichtlijnen?

Garantstellingen van ouders of derden zijn helaas niet mogelijk. 

11.   Hoe worden de woningen toegewezen?

Aan de hand van de gestelde inkomenseis, beschikbaarheid, volledigheid van uw dossier, finale credit check en uw voorkeur worden de woningen toegewezen. Als er meerdere inschrijvingen voor dezelfde woning zijn, wordt de woning toegewezen aan de best passende kandidaat.

Inschrijven

12.   Waar kan ik het inschrijfformulier vinden? En documenten uploaden?

Wanneer de verhuur gestart is, staat het inschrijfformulier online beschikbaar. Op de site hureninNoorderkwartier.nl schrijft u zich in als belangstellende. Vervolgens krijgt u de inloggegevens om op uw eigen account in te  inloggen.

Middels dit account kunt u het inschrijfformulier raadplegen en de documenten uploaden.

Let op: naast uw online inschrijving hebben we documenten van u nodig waarmee we de inschrijving kunnen beoordelen. Deze documenten kunt u uploaden in het inschrijfformulier onder de pagina “bijlagen”. De pagina “bijlagen” wordt zichtbaar nadat u het inschrijfformulier volledig hebt ingevuld.
NB: Zonder deze documenten is uw dossier niet volledig en wordt uw inschrijving niet in behandeling genomen.

13.   Welke stukken dien ik aan te leveren/ te uploaden?

Op basis van de ingevulde gegevens in het inschrijfformulier volgt er een lijst met een aantal stukken die u moet uploaden. Op het moment dat u nog niet over alle stukken beschikt, kunt u deze iets later toevoegen. Let er wel op dat dit vóór de sluitingsdatum gebeurt om succesvol mee te gaan met de eerste toewijzing.

De volgende stukken kunnen u gevraagd worden:

Identiteit

Van iedere (mede) huurder zijn nodig:

  • Kopie legitimatiebewijs. Let op dat u uw BSN-nummer afschermt!
  • BRP = Uittreksel uit het Basis Registratie Persoonsregister (eventueel van beiden, maximaal 3 maanden oud)
  • Hypotheek of Verhuurdersverklaring (eventueel van beiden) (download)

Inkomen

Van iedere (mede) huurder zijn nodig:

Bent u in loondienst: 

  • Werkgeversverklaring (eventueel van beiden) (blanco kopie)
  • 3x kopie salarisstrook, meest recente maanden (eventueel van beiden)
  • 3x kopie bankafschrift met storting van salaris, uitkering, pensioen e.d.

 

Bij pensionering of uitkering

U dient de jaaropgaven van uw pensioen/AOW en de inkomensverklaring van de Belastingdienst te verstrekken.

Bent u zelfstandig IB-ondernemer/ZZP

Als ondernemer kunt uw inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de Belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulierkunt u gratis aanvragen via de Belastingtelefoon 0800 0543. U kunt ook uw voorlopige IB 2016 gebruiken.

Heeft u geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening van een erkende accountant noodzakelijk.

De volgende documenten dient u bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Inkomen aangetoond met de inkomensverklaring van de Belastingdienst of uw IB-aangifte
  • Balans, winst- en verliesrekening over het meest recente volledig boekjaar
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de Belastingdienst)
  • Uittreksel uit het Kamer van Koophandelsregister

Vermogen

Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening middels een kopie dagafschrift.

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is helaas niet mogelijk.

Uw paspoort wordt uitvoerig gecheckt bij de sleuteloverdracht.

14.   Wanneer hoor ik of ik een woning toegewezen heb gekregen?

Zodra de inschrijvingsperiode is gesloten, worden alle dossiers beoordeeld. Vanaf week 25 ontvangt u van ons nader bericht per e-mail of de woning voorlopig aan u is toegewezen. Mochten na deze eerste inschrijving nog woningen beschikbaar zijn, geldt vervolgens de volgorde van binnenkomst. Alleen compleet ingevulde inschrijfformulieren inclusief alle gevraagde bijlagen zullen in behandeling worden genomen.

Huren

15.   Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Nee, u betaalt voor deze woningen geen servicekosten.

16.   Zit er een parkeerplaats bij het woning?

Ja, u krijgt een toegewezen parkeerplaats bij uw woning.

17.   Wat is de minimale huurtermijn?

U huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand.

Opleveringniveau/ oplevering

18.   Wanneer zijn de woningen klaar en zou ik kunnen verhuizen?

De eerste woningen worden naar verwachting in november dit jaar nog opgeleverd. Let op! Dit is een prognose. Dit kan bijvoorbeeld wegens weersomstandigheden, aanleveren afbouwmateriaal etc. worden bijgesteld naar voren of iets verder in tijd.

19.   Kan ik zelf een keuken en/of badkamer uitkiezen?

Nee, de woningen worden voorzien van een volledig uitgeruste keuken in de kleur hoogglans wit met een zwart kwartscomposiet aanrechtblad. De keukens zijn voorzien van een combi-oven, koel- vriescombinatie, gaskookplaat, afzuigkap en vaatwasser.  De comfortabele badkamer is voorzien van een inloopdouche, toilet, een heerlijk bad, brede wastafel  met spiegel en handdoekenradiator.

De vloer is voorzien van antracietkleurige vloertegels en de wanden zijn tot aan het plafond met witte wandtegels betegeld.

20.   Hoe zijn de wanden en plafonds afgewerkt?

De wanden worden behangklaar afgewerkt. De plafonds worden gespoten. 

21.   Is er een aparte berging bij het woning?

Ja, alle woningen hebben een berging in de woning én een berging in de tuin.

22.   Hoe wordt de tuin opgeleverd?

De tuin wordt van de openbare ruimten afgescheiden met een hek met hedera beplanting. Verder dient u de tuin zelf aan te leggen en te verzorgen.